Workshops

Det er noget ganske særligt at modtage undervisning fra en, der er professionelt aktiv i sit fag. Theatret Thalias Tjeneres skuespillere kommer også gerne ud til jer. Ved hjælp af forløsende lege skabes en afslappet atmosfære, et rum hvor det er OK at prøve, og fejle. Gennembruddet kommer når vi får sendt hovedet på en tiltrængt pause, så kroppen kan komme til. Dette er en af nøglerne til kreativitet.

Traditioner er basen, hvorfra vi kan begynde en ny udvikling. Hver stilart tilbyder noget karakteristisk som eleven umiddelbart kan tage med sig og bruge i alt andet teater arbejde: Masken befrier, men kræver også præcision. I Melodrama arbejdes med ægthed i store følelser og gestus; Commedia dell’arte rummer det hele – plus vanvittig energi og ekstreme karaktertegninger…alle udfordrer de eleven både som skuespiller og som menneske.

Underviserne Linda Fallentin og Stephan Vernier er begge godkendt til Statens Kunstfonds Huskunstnerordning.

Kontakt os gerne for mere info.

Kursusemner

Hvert forløb skræddersys i samarbejde med jer. Her er et udpluk af vores mest efterspurgte emner:

Grundtræning og Skuespilteknik:

Spil til skue – Et grundkursus i kropslig skuespilteknik

En skuespiller kommunikerer hele tiden – ikke kun med stemmen og ansigtet, men også kroppens sprog skal mestres. Fysiske vaner og hæmninger kommer ubevidst til udtryk og står derfor ofte i vejen for, at vi på scenen kan udtrykke os ægte, spontant og kreativt.Gennem fysiske lege kan vi forsøge at lægge hovedet på hylden og finde frem til en ægte frigørelse, som muliggør autentiske karaktervalg.

På engelsk siger man: “TO ACT”, som betyder at handle. På dansk siger vi skuespil, altså noget, der ses.Godt skuespil består netop af fysiske handlinger og valg. Skuespilleren må lære at spørge sig selv: “hvad gør jeg” – fremfor “hvad føler jeg” eller “hvem er jeg”. Så bliver skuespillerens arbejde både konkret, tilgængelig – og sjovt! Man vil også opdage, at gestikken uomtvisteligt påvirker vores indre liv.

I dette forløb vil vi udforske fysiske redskaber, der kan bruges til at skabe en stærk kommunikation med publikum og medspillere. Gennem arbejde med teknikker fra melodramaet og maskespillet vil vi lade skuespillerens impulser få form og liv.

Tryghed + frigørelse = kreativitet. Kreativitet + form = kunst!

Masker – Spilleteknik

Vi kender alle masken fra fastelavn og den befriende fornemmelse af – et lille øjeblik – at kunne træde ind i en ny identitet. Med masken opleves livet gennem en andens øjne og dermed åbnes der op for sider af os selv, som vi ikke kender.

Masken er generøs, men den er også kompromisløs. Den udelukker de former for kommunikation, vi bruger til daglig – tilbage er kun det, som altid taler sandt: kropssproget.

Vi vil bruge masken som et redskab til at frigøre og raffinere skuespillerens evner. Gennem udforskning og leg vil vi gå på jagt efter det sande fysiske udtryk. Masken vil lære os at lytte, ikke kun til hinanden, men også til karakteren som er begravet i masken – og til os selv.

Vi vil lære nogle grundlæggende tekniske principper, som hjælper os til at give masken liv og skærper vores sceniske nærvær. Alle disse teknikker kan med stor succes bruges i andre teatralske sammenhænge. Der kræves ikke andre færdigheder end åbenhed og parathed.

Maskefremstilling

Maskefremstilling i papier-maché

Skab en udtryksfuld maske som er superbillig, smidig, holdbar, lækker at se på og røre ved.
Kunsten ligger ikke kun i teknikken, men også i forståelsen af, hvordan man skaber “et nyt ansigt,” som har stærke karaktertræk, mange udtryksmuligheder og den flygtige gnist, man kan kalde en “sjæl”.

Ideelt set skal der i alt bruges ca. 28 timer.
Timerne kan fordeles over f. eks. tre weekender eller en lang uge inkl. weekend.

Gips-afstøbning: lægning af gipsbandage: 2-3 timer (alt efter antal elever)
Blanding / hældning af gips: 1 time. (Hærdes 24 timer, gerne mere.)
Formning af ler: 5 timer.
Lægning af papier-maché: (5 lag) ca. 7,5 timer. (Tørretid: helst flere døgn.)
Rengøring af masken – ler og vaselinerester fjernes. Masken kantes og får elastik: 2 timer.
Spartelmasse og slibning: 4 timer.
Maling: 4 timer.
Afprøvning af maskerne: 3 timer +…

Melodrama / Grand Guignol (Gys og Gru)

Melodrama er dramatisk, teatralsk, store armbevægelser og ægte følelser. Historien er enkel: Det godes kamp mod det onde. Helt, skurk og offer. Det der er på spil, er et spørgsmål om liv og død. Alt kan ske! Stilen er fysisk og kæmpe stor – udfordringen ligger i, at det skal spilles med troværdighed.

Selv om vi vil grine en masse, er melodrama ikke en parodi. Vi vil stifte bekendtskab med stilen og dens virkemidler som tableau og aside, samt arbejde med at gøre vores kropssprog, gestus og følelser udadvendte og store, uden at overdrive og uden at miste ægtheden.

Grand Guignol / Gys og Gru

I Grand Guignol lægges særlig vægt på gyset. Théâtre du Grand Guignol blev etableret i Paris i 1897. I 60 år iscenesatte man her effekt teater så grufuldt, at folk besvimede. Øjne blev stukket ud, hænder hugget af, tunger skåret ud, hjerner smidt væk – alt sammen live. Melodrama tilsat teaterblod er altid et stort hit – men det sviner, så husk skiftetøj!

Commedia dell’arte

Commedia dell’arte er den af de traditionelle teaterformer, der er mest alsidig. Den er et rigt værktøj for vores generelle teaterforståelse. Commedia dell’arte er som at skulle improvisere stand-up samtidig med, du danser ballet. Bevægelserne er stiliserede, maskearbejdet teknisk og karaktererne og deres fysisk valg ekstreme.

Stilen bruges til at træne alle aspekter af skuespillets kunst: fra ekstrem fysisk karakteropbygning til psykologisk indlevelsesevne til partnerspil, rytme, timing og improvisation.

Vi underviser oftest i Commedia dell’arte på Gymnasiers Dramahold. Her introduceres eleverne kort for Commedia dell’artes persongalleri, deres appetiter, atributer og bevægelsesmønstre. De får en kort introduktion til det historiske og får så lov at udforske maskerne i små lazzi og, hvis tiden tillader det, scenarier.

Mime

Mime er illusionens kunst. Det er kropsbeherskelse og sans for detaljer.
At kunne fortælle en historien uden brug af andet end sin krop.

Eleverne lærer illustrationer som:
gangarter
gå gennem en dør
gå gennem et vindue
løfte en kuffert
sejle en båd
følge en snor
lufte en hund
gå ind i en mur, kravle op ad en stige og mange flere

Undervisningen veksler mellem lege, der øger kropsbevidstheden og indstudering af tekniske mimefærdigheder.

Fra idé til forestilling / Instruktion

Theatret Thalias Tjeneres ensemble har også stor erfaring med at lave forestillinger fra bunden og instruere amatører. Det være sig skolekomedie, revyer eller lokale teatergrupper.

Vi kan indgå i processen når som helst, hvad enten det drejer sig om et færdigt manuskript eller om at få idéerne skrevet ned på papir og senere realisere dem på scenen.

Vi kan styre produktionen fra start til slut – eller vi kan nøjes med at komme en enkelt time for derefter at give noter og gode råd.

Har du et projekt, du kunne tænke dig hjælp til, er du meget velkommen til at kontakte os.
Ring 86 13 78 99 og få en uforpligtende snak!