• Facebook
  • Vimeo
  • Dansk
Theatret Thalias Tjenere
  • Forside
  • Forestillinger
    • Arternes oprindelse
    • Mosters Monster
    • Race Dog
    • Dracula
  • Workshops
  • Om os
    • Ensemblet
    • Historien
    • Tidligere forestillinger
    • Dybe tanker
    • Maskerne
  • Arrangører og presse
    • Praktiske oplysninger og priser
    • Om målgrupper
    • Pressefotos
    • Pressemeddelelser
  • Kontakt
    • Links til gode sider
Vælg en side

Ach_peg_big

Ach_rytme_big

Ach_nanbird_big

ach_kvinde_big

Ach_knus_big

Ách Áwé – Bjørne og Kvinder

En historie om små årsager med store virkninger.

Nan opsøger en gammel Tlingit indianer for at indspille fortællinger fra den døende kultur, der også er hendes egen.
Hun får fortalt historien om Kvinden, der giftede sig med Bjørnen , om en ung kvinde, der, da hun fornærmer bjørnene, udløser en række magiske hændelser, som vender hendes liv på vrangen.

Nans liv forvandles ligeledes, da hendes møde med historien bliver et afgørende møde med sig selv.

Ách Áwé – Bjørne og Kvinder er en poetisk og morsom forestilling om livets skrøbelige balancegang og om møder, der efterlader ingen uforandret.

Ách Áwé – bjørne og kvinder  er inspireret af to kilder: historien omThe Woman who married the Bear, en af Tlingit stammens mest populære og fascinerende fortællinger, samt af den sande beretning om etnologen Nora Marks Dauenhauers arbejde med at indsamle stammens historier på et helt nyopfundet skriftsprog.

Nan deler skæbne med kvinden fra historien, for begge undergår afgørende livsrejser. Rejser, hvor møderne forvandler menneskene, og hvor hjemrejsen er sværere, end man tror.

De tre medvirkende spiller fem roller, og tonen spænder fra dyb og rørende alvor til letsindig fjolleri. Den ældgammel historie formidles med sans for atmosfære og med respekt for kildematerialet – mens spillerne formår samtidigt at punktere selvhøjtidligheden. Vi opdager undervejs, at også Tlingit klanledere har humor!

 
 
 
 
 
 
  • Facebook
  • Vimeo
© Theatret Thalias Tjenere | Designet af Helge Jørgensen